Historie

Kultuurkuur beleeft in 2009 zijn laatste editie. Het festival wordt te groot en Jongerenopbouwwerk Lichtenvoorde/Groenlo kan de kosten niet meer dragen. De organisatie, die bestaat uit een groep enthousiaste jongeren, wordt aangespoord op eigen krachten verder te gaan met het organiseren van evenementen. Dyon Temming, Talie Wijlens en Roel Stoltenborg richten een eigen stichting op. Stichting DIDK staat voor stichting ‘Dol in de Kop’, maar naar de buitenwereld wordt Stichting ‘Dit is dan Kunst’ gecommuniceerd om toch enigszins professioneel over te komen. Er wordt een nieuwe groep enthousiaste vrijwilligers aangetrokken en in 2010 word het Over De Top Festival geboren.

2010

De eerste editie vindt plaats. Als festivallocatie wordt het Swite Terrein aan de Hendrik Leemreizestraat in Lichtenvoorde gekozen. De belangrijkste acts dit jaar zijn Chef’Special, Birth of Joy en Ska3. Het Jongerenopbouwwerk is dit jaar nog nauw betrokken bij het festival en programmeert een podium waarop o.a. Krach en Orange Maplewood spelen. De Kunstroute is een voortvloeisel uit Kultuurkuur. In deze route is kunst in alle denkbare vormen uit de regio te zien.

2011

Een gigantisch bouwwerk van pallets is de blikvanger van het festival in 2011. Vriend van het festival, Nico Rouwhorst, komt met het idee om een pallethouse te bouwen op het Over De Top Festival. Het idee wordt uitgewerkt en het pallethouse gaat er daadwerkelijk komen. Vijf dagen voor het festival begint de bouw en op de festivaldag dient de pallethouse als ingang van de Kunstroute. Ondanks de regen is het een geslaagde editie. DJ Dol in de Kop sluit de dag af op het hoofdpodium. Gewapend met zwembandjes, strandballen en opblaaskrokodillen drijft hij het aanwezige publiek tot waanzin. Gekleed in een bebloede slagersoverall en vergezeld door drie beestachtige compagnons is het een gestoorde vertoning.

2012

De organisatie besluit in 2012 een andere koers te gaan varen om zo nog meer uit het festival te halen; er wordt een partydorpje gebouwd dat zich kenmerkt door verschillende thema’s. De Coco Loco Wereldbar wordt gevuld met acts die invloeden over de hele wereld meedragen. De Jukebox wordt de feesttent waar het om verzoekjes uit de jaren ’60 tot aan nu draait. Area 5.1 richt zich op alle vormen van dancemuziek en in het Hardrock Café kan iedere headbanger zijn ei kwijt. Het blijkt een geslaagde formule, het Over De Top Festival trekt een breder publiek en de bezoekersaantallen nemen toe.

2013

Het festival verhuist naar Eerste Pinksterdag. Het festivalseizoen is dan net begonnen en het is een feestdag, dus iedereen is vrij. Tijdens de vierde editie weten steeds meer mensen het festival te vinden, ook veel ouders met kinderen komen op Over De Top af. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan (straat)theater en kindervermaak. Met zo’n 1.500 bezoekers blijkt de verhuizing naar Pinksteren inderdaad een goede keuze te zijn geweest.

2014

De lustrumeditie trekt zo’n 1.700 bezoekers en is hiermee de best bezochte editie sinds 2010. Door het schitterende weer trekken veel mensen erop uit, ook vanaf de vele campings in de omgeving. De festivalbezoekers omschrijven Over De Top als een familiefestival dat zich kenmerkt door de goede sfeer en mooie aankleding. Overdag is het kneiterwarm maar zodra de avond valt wordt iedereen dol in de kop en is het weer een legendarische editie van het festival.

2015

De festivalbezoekers zijn erg te spreken over de brede opzet van Over De Top. Termen als ‘gezellig’, ‘relaxt’ en ‘familiefestival’ komen vaak voorbij. De Canadese rock ’n roll band The Dreamboats ontpopte zich als dé publiekslieveling. Met covers van Elvis Presley, Buddy Holly en The Beatles pakten zij het publiek volledig in. Ook de glamrockers van de Rectum Raiders deden de festivalgangers verbazen met hun songteksten, glitterleggings en paardenmaskers.

2016

Ondanks de kou stonden er wederom 2.500 stralende gezichten op het festival terrein. Het publiek sprak lovend over het afwisselende programma en het diverse aanbod aan theater, attracties en horeca . Hoewel de stralende zon het liet afweten blijkt de zevende editie, mede dankzij de massale opkomst, een zeer geslaagde dag. In het zelfde jaar wordt de organisatie tevens gevraagd om diensten te verlenen op de Zwarte Cross, Paaspop, Reurpop, de Lichtenvoordse kermis en krijgen ze de opdracht een heuse festivalbruiloft aan te kleden.

2017

Met in totaal zo’n 2.800 bezoekers op zondag bereikte het festival een bezoekersrecord. Over De Top organiseerde dit jaar voor het eerst een tweede festivaldag in intieme setting op de zaterdag en trok hier zo’n 750 bezoekers. Het festival kende dit jaar vele hoogtepunten, zowel op zaterdag als op zondag. Muzikaal gezien kunnen Collectief Explosief, The Jig, Pat Smith en Thaïti tot de klapstukken worden gerekend. Bezoekers prijzen het evenement vooral om de kleinschaligheid, de goede sfeer en het brede programma voor alle leeftijden. Het publiek van het festival is dan ook niet over een kam te scheren: er is daadwerkelijk voor iedereen wat te doen.